fbpx

 

 

REGULAMIN

 

organizacji zajęć wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość

w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19

w Pienińskiej Szkole Branżowej I stopnia im. ks. Franciszka Blachnickiego w Szczawnicy

 

 

Postanowienia ogólne

 

Regulamin określa zasady nauczania zdalnego, zadania nauczycieli, wychowawców, uczniów i ich rodziców oraz sposób monitorowania frekwencji i oceniania.

 

 

  1. Zajęcia edukacyjne

 

  • Zajęcia edukacyjne prowadzone będą zgodnie z obowiązującym planem lekcji, z uwzględnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy przy komputerze oraz możliwości psychofizycznych uczniów, jak również przerw.

 

  • Niedopuszczalne są sytuacje nadmiernego obciążania uczniów przekazywanymi do realizacji zadaniami przez poszczególnych nauczycieli przedmiotów oraz nadmierne obciążenie pracą przed monitorem komputera.

 

  • Zajęcia zdalne nie mogą polegać na przesłaniu zadań uczniom do wykonania bez żadnego wyjaśnienia ze strony nauczyciela.

 

  • Spotkania on-line będą się odbywały z wykorzystaniem funkcjonalności platformy Teams.

 

  • Ustala się następujące podstawowe sposoby kontaktu/pracy z uczniami podczas nauki na odległość w celu realizacji treści programowych:
  1. a) e-dziennik Vulcan
  2. b) Teams
  3. c) Inne zaproponowane przez nauczyciela

 

  • Lekcja w trybie on-line trwa 40 minut.

 

7)  Zajęcia online odbywają się w czasie rzeczywistym poprzez platformę Teams, zgodnie z planem
lekcji.

 

 

  1. Zadania podmiotów Szkoły

 

Dyrektor:

  • jest odpowiedzialny za przebieg zdalnego nauczania w Szkole, które jest regulowane za pomocą zarządzeń;
  • ustala we współpracy z nauczycielami/wychowawcami/pedagogiem szkolnym:
  • sposób komunikowania się z uczniami i rodzicami,
  • możliwości ucznia i rodzica do korzystania z materiałów elektronicznych,
  • formę przekazywania treści utrwalających wiedzę,
  • ilość przekazywanego materiału w danym dniu
  • metody monitorowania frekwencji, postępów uczniów oraz weryfikacji ich wiedzy i umiejętności, formy informowania uczniów i rodziców o postępach w nauce, a także uzyskanych przez niego ocenach,
  • sprawuje nadzór pedagogiczny zgodnie z przyjętym planem nadzoru na dany rok szkolny;
  • organizuje wyposażenie sal lekcyjnych w niezbędny sprzęt, co daje nauczycielom możliwość prowadzenia nauczania zdalnego ze szkoły;
  • może nałożyć na pracownika obowiązek ewidencjonowania wykonanych czynności w sposób przez niego określony (opis, forma, częstotliwość);
  • na bieżąco śledzi komunikaty Państwowej Inspekcji Sanitarnej, MEN;
  • weryfikuje adekwatność procedur bezpieczeństwa w zakresie ochrony danych osobowych do zaistniałej sytuacji, tj. pracy zdalnej;

 

Nauczyciele:

  • organizują pracę z uczniami (z uwzględnieniem higieny pracy własnej i ucznia) – informują uczniów o możliwym trybie pracy, celach kształcenia, formach i częstotliwości kontaktu, zakresie zadań, materiałach, terminie i formach indywidualnych konsultacji, terminach i formach oddawania prac, sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów oraz zasadach i kryteriach oceniania
  • dostosowują ocenianie przedmiotowe do warunków nauczania zdalnego
  • planują efektywną naukę uczniów poprzez wybór odpowiednich materiałów edukacyjnych,
  • podają uczniom zadania obowiązkowe (nie więcej niż 2-3 zadania z jednego przedmiotu na dany dzień) oraz zadania dodatkowe dla chętnych;
  • wskazują dokładny czas i ostateczny termin wykonania zadania, określając jednocześnie warunki ewentualnej poprawy, jeśli zadanie nie zostało wykonane w sposób prawidłowy lub zawiera błędy;
  • monitorują pracę uczniów poprzez ustalone sposoby sprawdzania prac uczniów
  • prowadzą zajęcia edukacyjne, zgodnie z przydzielonym wymiarem godzin, z zastosowaniem narzędzi informatycznych;
  • okumentują swoją pracę poprzez e-dziennik lub w inny sposób wskazany przez Dyrektora Szkoły;

 

 

 

Wychowawcy

  • weryfikują dostęp uczniów do komputera i do internetu oraz ich obecności na spotkaniach online 2) odpowiadają za komunikację z uczniami i ich rodzicami, informując ich o sposobie realizacji zajęć przewidzianych dla klasy w danym tygodniu nauki (szczególnie w przypadku nauczania hybrydowego);
  • na bieżąco monitorują realizację obowiązku szkolnego przez uczniów, sprawdzając ich obecność na zajęciach – w przypadku wysokiej absencji któregoś z uczniów, informują o tym fakcie dyrektora Szkoły;

 

Uczniowie

  • organizują własną naukę w domu pod kierunkiem nauczycieli, przy wykorzystaniu zleconych przez nauczycieli podręczników, ćwiczeń, płyt, materiałów dostępnych na platformach edukacyjnych i in.;
  • uczestniczą we wszystkich zajęciach online lub zleconych zadaniach do samodzielnej pracy, zgodnie z planem lekcji, jaki obowiązywał podczas nauczania w szkole; nieprzystąpienie do lekcji online lub niewykonanie zleconych zadań na daną lekcję w sposób ustalony z nauczycielem oznacza nieobecność, która jest odnotowana w e-dzienniku;
  • aktywnie pracują podczas lekcji online – włączona kamerka, komunikowanie się z nauczycielem podczas spotkania, wykonywanie zadań;
  • mają prawo do zgłaszania na bieżąco wszelkich trudności technicznych pojawiających się podczas danej lekcji – poprzez kolegów, szkolną pocztę, wychowawcę itp.
  • mają prawo do wyjaśniania wszelkich wątpliwości dotyczących formy, trybu czy treści nauczania oraz otrzymanych ocen;
  • systematycznie utrwalają omawiane wiadomości celem przygotowania się do sprawdzenia wiedzy i umiejętności, która może przybrać formę odpowiedzi ustnej, pracy pisemnej, testu, sprawdzianu itp.;
  • stosują się do ustalonych zasad wypracowanych z nauczycielami na poszczególnych przedmiotach;
  • samodzielne wykonują zadania, zobowiązani są do niekopiowania zasobów internetu
  • przestrzegają zasad bezpiecznego korzystania z internetu;
  • mają prawo do przystąpienia do egzaminu klasyfikacyjnego i poprawkowego na koniec roku.

 

 

Rodzice

  • zapewniają dziecku odpowiednie warunki do nauki na odległość, w tym wyposażenie w niezbędny sprzęt techniczny;
  • systematyczne usprawiedliwiają uczestniczenie dzieci w zajęciach na odległość lub informują wychowawcę o niemożności uczestniczenia dziecka w tych zajęciach – zgodnie z ustalonym sposobem kontaktu z wychowawcą (e-dziennik, SMS, telefon itd.);
  • śledzą komunikaty i wiadomości w e-dzienniku i na stronie internetowej szkoły;
  • kontaktują się z wychowawcą, odpowiadają na wiadomości nauczycieli;
  • zwracają uwagę dzieciom na kulturę zachowania i słowa w relacjach z nauczycielami i rówieśnikami podczas pracy zdalnej ;
  • przestrzegają ustalonych zasad celem wsparcia dziecka i nauczyciela.

 

 

Pedagog

  • prowadzi porady i konsultacje, grupy wsparcia związane ze zgłaszanymi przez rodziców i uczniów problemami;
  • określa stałe godziny dyżurowania – wsparcie dla rodziców i uczniów;
  • uwzględnia w swych działaniach profilaktykę problemów związanych z sytuacją epidemiczną, izolacją uczniów, odpowiedzialnością za swoje czyny w kontekście bieżących obostrzeń oraz bezpieczeństwem w internecie.
  • pozostaje w stałym kontakcie z nauczycielami przedmiotów w celu wspomagania pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
  • po wcześniejszym uzgodnieniu z uczniem bądź jego rodzicem pozostają do dyspozycji na zasadach udzielania wsparcia poprzez komunikatory, dziennik elektroniczny, pocztę elektroniczną bądź inne formy kontaktu wypracowane na potrzeby ucznia i rodzica.

 

 

  1. Monitorowanie frekwencji

 

  • Uczestnictwo ucznia w zajęciach na odległość będzie monitorowane i odnotowane w e-dzienniku.
  • Zajęcia mają formę spotkań online w czasie rzeczywistym z wykorzystaniem Teams. Potwierdzeniem obecności to udział ucznia w wideo spotkaniu (cała lekcja).
  • Uczeń sam może poinformować nauczyciela lub wychowawcę, że nie może wykonać zadania w wyznaczonym czasie z przyczyn technicznych czy innych uzasadnionych powodów, wówczas nauczyciel wyznaczy inny dogodny termin, a wtedy obecność na zajęciach będzie potwierdzona.
  • Jeżeli uczeń nie wykona zadania w wyznaczonym czasie i nie informuje nauczyciela/wychowawcy, że ma trudności z dostępem do komputera czy internetu (ani sam, ani przez rodzica), a wykona zadania w późniejszym czasie, będzie miał nieobecność na lekcji.
  • Tryb usprawiedliwiania nieobecności ucznia jest zgodny z zapisami w Statucie Szkoły.

 

 

 

  1. Monitorowanie postępów w nauce, ocenianie

 

  • Aktywność ucznia podczas nauczania zdalnego i hybrydowego będzie podlegała ocenie.
  • Nauczyciel modyfikuje OP, dostosowując je do wymogów nauczania na odległość, jednakże proponowane zmiany nie mogą być sprzeczne z zapisami w WZO. Nauczyciel informuje uczniów o sposobie weryfikowania wiedzy.
  • Postępy uczniów mogą być monitorowane/oceniane na podstawie:
  • bieżącego wykonania określonych poleceń, zadań, prac, projektów umieszczonych w Teams i dzienniku elektronicznym
  • każdorazowego potwierdzania przez ucznia samodzielnej pracy, np. w postaci zdjęcia, dokumentu przesłanego drogą mailową z kont uczniowskich;
  • dostarczenia prac samodzielnych po powrocie do szkoły.
  • sprawdzenia wiedzy po powrocie do szkoły, podczas konsultacji, sprawdzianów;
  • bieżących kartkówek, testów, sprawdzianów online.

 

 

 

  1. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna

 

  • W trakcie nauczania zdalnego/hybrydowego, zgodnie ze Statutem Szkoły, organizowana i udzielana jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
  • Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest dobrowolne i nieodpłatne.
  • Do dyspozycji nauczycieli, rodziców oraz uczniów jest pedagog.
  • W miarę możliwości technicznych i organizacyjnych pomoc psychologiczno- -pedagogiczna udzielana jest w formie:
  • zajęć rozwijających uzdolnienia;
  • zajęć rozwijających umiejętności uczenia się;
  • zajęć dydaktyczno-wyrównawczych;
  • warsztatów, porad, konsultacji.
  • Formę kontaktu pedagog /nauczyciel mogą dostosować do potrzeb i możliwości uczniów i rodziców.
  • Charakter zadań jest zależny od rodzaju zapotrzebowania na pomoc psychologiczno-pedagogiczną, może mieć formę:
  • zajęć online z uczniami;
  • czatu z uczniami;
  • opracowania materiałów i ćwiczeń do samodzielnej pracy ucznia.
  • Kontakty z uczniem objętym pomocą psychologiczno-pedagogiczną nawiązywane są regularnie.

 

 

 

  1. Inne ustalenia Regulaminu

 

Realizacja treści wychowawczych i profilaktycznych, związanych z kalendarzem świąt szkolnych, obrzędowością Szkoły odbywać się może poprzez zajęcia z wychowawcą lub stronę internetową szkoły.

 

Nauczanie zdalne realizowane jest przez nauczycieli z całym zespołem klasowym, nie z pojedynczymi osobami – uczniami, którzy przebywają  na kwarantannie.

Uczeń niemogący uczęszczać do szkoły z powodu kwarantanny w sytuacji, gdy szkoła i klasa realizują nauczanie stacjonarne:

  • uzupełnia zaległości w takim samym trybie jak w przypadku absencji spowodowanej chorobą;
  • ma prawo zwrócić się do nauczyciela o pomoc i tę pomoc uzyskać;
  • może otrzymać od nauczyciela zadania do samodzielnej pracy, których poprawność będzie sprawdzona po powrocie dziecka do szkoły;
  • uczestniczy w konsultacjach z każdego przedmiotu po powrocie ucznia do szkoły – wychowawca pomaga uczniowi w ustaleniu terminów konsultacji z nauczycielami.

 

 

 

  1. Postanowienia końcowe

 

Zobowiązuje się pracowników pedagogicznych o wymianę doświadczeń i spostrzeżeń podczas realizacji kształcenia na odległość.

Zapisy Regulaminu mogą ulegać modyfikacji – w zależności od sytuacji epidemicznej i bieżących zmian w regulacjach prawnych.

Wszelkie nieuregulowane kwestie niniejszym Regulamin rozstrzyga Dyrektor Szkoły.

 

 

 

 

 

Regulamin obowiązuje od 19 października 2020 r.